CARTA DREPTURILOR BENEFICIARILOR
DREPTURI GENERALE:
Art.1 Are dreptul la servicii sociale oferite de către asociaţia NAGUAL, orice persoană, fără deosebire de rasă, de naţionalitate, de origine etnică, de limbă, de religie, de sex, de origine socială.
Art.2 Serviciile sociale se pot acorda la cerere sau în urma sesizărilor venite din partea cetăţenilor, altor instituţii sau reprezentanţi ai societăţii civile.
Art.3 Toţi cetăţenii judeţului au dreptul de a fi informaţi asupra conţinutului şi modalităţilor de acordare a serviciilor sociale.
Art.4 Prezenta cartă se va completa periodic în funcţie de dezvoltarea şi diversificarea serviciilor sociale precum şi a reglementărilor legale ce vor fi în vigoare.
Art.5 Beneficiarilor serviciilor sociale li se vor respecta drepturile şi libertăţile fundamentale, fără discriminare pe bază de etnie, sex, religie, opinie sau orice altă circumstanţă personală ori socială.
Art.6 Beneficiarilor de servicii sociale li se va garanta demnitatea de-a lungul procesului de furnizare a serviciilor sociale prin recunoaşterea valorii fiecăruia ca fiinţă raţională, posesoare a unor drepturi şi libertăţi inalienabile, indestructibile şi imprescriptibile, capabilă să-şi controleze propria viaţă, respectându-se convingerile sale religioase, culturale, sociale.
Art.7 Beneficiarilor de servicii sociale li se respectă dreptul la autodeterminare, prin implicarea lor directă în luarea deciziilor privind intervenţia socială care îi vizează, cu afirmarea dreptului beneficiarului la libertatea de a alege varianta de intervenţie optimă.
Art.8 Beneficiarilor de servicii sociale li se respectă dreptul la confidenţialitate şi intimitate, informaţiile privind identitatea şi aspectele de intimitate ale problemei sale neputând fi divulgate sau făcute publice decât cu permisiunea acestuia, asigurându-se astfel dreptul la bunul său renume.
Art.9 Beneficiarilor de servicii sociale li se asigură continuitatea serviciilor sociale furnizate atâta timp cât se menţin condiţiile care au generat starea de nevoie precum şi în funcţie de resursele umane şi materiale ale serviciului.
Art.10 Beneficiarii de servicii sociale au dreptul la politeţe şi consideraţie din partea profesionistului creându-se posibilitatea unei cooperări constructive într-un climat de încredere reciprocă între cei doi factori implicaţi în acordarea serviciilor sociale.
Art.11 Beneficiarii serviciilor sociale au dreptul la reţinere, acea libertate negativă care conferă demnitatea de a avea propriile valori şi credinţe şi de a nu discuta cu profesionistul situaţiile pe care nu le consideră relevante pentru situaţia socială în cauză, beneficiarii fiind îndreptăţiţi să decidă dacă doresc sau nu o altă formă de ajutor.
Art.12 Beneficiarii de servicii sociale au dreptul să participe la evaluarea serviciilor sociale acordate, putând negocia orice modificare cu specialistul şi de a realiza orice activitate de intervenţie pe baza unui contract, contractul neputând fi modificat unilateral.
Art.13 Beneficiarii de servicii sociale au dreptul de a-şi exprima nemulţumirea cu privire la acordarea serviciilor sociale.
Art.14 Beneficiarii serviciilor au dreptul la o informare corectă, obiectivă, conformă cu realitatea şi centrată pe problemele identificate, informaţiile fiind transmise într-un limbaj clar, concis, adaptat la capacitatea lor de înţelegere, dându-le acestora posibilitatea de a opta în cunoştinţă de cauză pentru o formă sau alta de ajutor. Aceasta presupune că:
-
Specialiştii trebuie să fie bine pregătiţi din punct de vedere profesional;
-
Specialiştii îşi vor adapta limbajul profesional la capacităţile de înţelegere şi caracteristicile beneficiarului;
-
Specialiştii vor furniza informaţii obiective, centrate pe problema beneficiarului şi vor comunica ceea ce beneficiarul trebuie să ştie, nu ceea ce ar dori să audă.
-
Specialiştii îi vor prezenta beneficiarului toate avantajele si dezavantajele opţiunilor posibile;
Art.15 Beneficiarii de servicii sociale au dreptul să participe la evaluarea serviciilor sociale primite.
Art.16 Beneficiarii de servicii sociale au dreptul la o relaţie de consiliere bazată pe nevoile şi dorinţele lor. Consilierea se realizează prin încheierea unui contract între reprezentantul serviciului social şi beneficiar în care sunt stabilite drepturile şi obligaţiile părţilor precum şi răspunderea părţilor în cazul nerespectării clauzelor contractuale. Beneficiarii de servicii sociale au dreptul la o consiliere adaptată nevoilor, ceea ce presupune din partea specialistului o explorare aprofundată a problemelor şi totodată o explorare a soluţiilor alternative în vederea depăşirii situaţiei de risc în care se află beneficiarul.
DREPTURI SPECIFICE:
Art.17 Dreptul de a fi membri participanţi egali şi deplini în comunitatea în care trăiesc indiferent de originea sau apartenenţa lor.
Art.18 Dreptul de a fi trataţi cu respect şi curtoazie în toate cazurile, într-un mediu adecvat necesităţilor lor. Nu trebuie lezată demnitatea lor. Mediul trebuie adaptat abilităţilor intelectuale şi fizice, vârstei, religiei, grupului etnic şi culturii din care provin.
Art.19 Dreptul de a avea acces la intimitate, ori de câte ori este posibil, atât în termeni de spaţiu fizic cât şi din punct de vedere emoţional, al gândurilor şi opiniilor lor.
Art.20 Dreptul de a avea maximum de autodeterminare, astfel încât drepturile şi nevoile colegilor, precum şi propria lor bunăstare şi siguranţă, să fie asigurate şi permise. Ei nu trebuie supuşi niciodată unor reguli rigide, care nu sunt adaptate necesităţilor lor.
Art.21 Dreptul de a lua decizii, în limita abilităţilor de a înţelege opţiunile disponibile, precum şi de a înţelege şi de a-şi asuma responsabilitatea pentru consecinţele acestor decizii.
Art.22 Dreptul de a li se recunoaşte talentele, sensibilitatea, interesele şi credinţele, precum şi de a fi respectaţi şi valorizaţi pentru individualitatea fiecăruia.
Art.23 Dreptul de a fi ascultaţi, de a avea dorinţe şi sentimente care să fie luate în considerare când sunt luate decizii care le vor afecta viaţa în prezent sau viitor.
Art.24 Dreptul de a-şi dezvolta autonomia prin încercarea de a face lucruri noi.Riscul si stresul pe care le implica aceasta trebuie evaluate cu grija de către cei responsabili pentru îngrijirea lor, care trebuie să se asigure că acestea nu sunt inacceptabil de mari.
Art.25 Dreptul de a fi protejaţi şi de a nu fi expuşi unor situaţii pe care nu le pot gestiona.
Art.26 Dreptul de a învăţa ce este responsabilitatea şi respectul pentru alţii, şi de a juca un rol util în viaţa de zi cu zi.
Art.27 Dreptul la respect din partea personalului faţă de familiile şi comunitatea lor. Modul de viata al familiilor lor trebuie înţeles şi utilizat în activităţile desfăşurate. Sentimentele şi dorinţele familiei trebuie să fie luate în considerare în planificarea activităţilor.
Art.28 Dreptul la stabilirea şi păstrarea identităţii lor.
Art.29 Dreptul la siguranţă, încredere şi respect în toate aspectele vieţii lor, pe tot parcursul acordării serviciilor sociale.
Art.30 Dreptul la egalitatea de şanse şi tratament, precum şi participarea egală a beneficiarilor în procesul de furnizare a serviciilor sociale.
OBLIGAÅ¢II:
Art.31 Obligaţiile beneficiarilor:
-
obligaţie de a furniza date corecte cu privire la identitate, situaţia familială, socială, medicală şi economică;
-
datoria de a accepta responsabilităţi, respectiv de a-şi asuma toate responsabilităţile obişnuite ale unei fiinţe umane ca membru al unei familii, al comunităţii ;
-
obligaţia de a participa la procesul de furnizare a serviciilor sociale;
-
obligaţia de a comunica orice modificare intervenită în legătură cu situaţia lor personală pe tot parcursul procesului de acordare a serviciului social;
-
obligaţia de a coopera cu specialiştii în acordarea serviciilor sociale;
-
obligaţia de a manifesta respect în relaţia cu specialistul.
Art.32 Obligaţiile specialiştilor care acordă servicii sociale:
-
de a respecta standardele generale de calitate în acest domeniu;
-
de a respecta prevederile codului etic;
-
de a respecta contractul semnat între asociaţie şi beneficiar;
-
de a cunoaÅŸte prevederile prezentei carte a drepturilor beneficiarilor.